Featured image of post תולדות משפחת שור סרנדוק

תולדות משפחת שור סרנדוק

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

הרקע

בימי הזעם העוברים עלינו מאז הטבח של ה-7 באוקטובר, החלטתי להסיח את דעתי עם תחביב חדש, גנאלוגיה. ועוד החלטתי לתעד את העדויות, הראיות והסיפורים שקבלתי ומצאתי על משפחת שור/סרנדוק כדי שמשפחתי וילדיי יוכלו לקבל את פירות המחקר שלי כשולחן הערוך לפניהם.

מקורות

המקורות העיקריות ששמשתי בהם היו האתרים JewishGen וfamilysearch.org, הרשימות של דודה רות (הדודה של האבא שלי), הרשימות של הרב שמריה שור שליט״א, ושיחות עם אבי מורי סקוט שור שליט״א וקרובים שונים.

השם סרנדוק (САРАНДУК) ותולדות המשפחה

השם משפחה סרנדוק מופיעה לראשונה בUkrainian Revision Lists (שהיו כמין מפקד האוכלוסין של הצאר הרוסי) במאה ה18. המקור למפקד הזה הוא האירגון JewishGen. המקור לשם סרנדוק איננה ברורה. השם סרנדוק לא היתה חביבה על המשפחה - לכן, בבואם לאמריקה כולם שינו אותה. הדודה של אבי, דודה רות (מנדליק), סיפרה לי שהיא פעם שאלה את אביה, אשר שור, למה הם שינו את שמם - והוא ענה לה שזה ״השם שכינו אותנו הרוסיים הארורים״.

אמנם סוף השם דוק או צ׳ק בשמות אוקראיניים המופיעה בשם סרנדוק משמשת בדרך כלל כפטרונימית, מטרונימית או מדי פעם כטופונימית.

מקור המשפחה וייחוסו גם כן לא ידועה בהחלט, אבל יש ספקולציות. אבי ומורי ר׳ חיים מאיר (סקוט) שור שליט״א מעיד ששמע מהסבא שלו, [[Samuel Oscar Shore]] (אשר שור), שאנחנו בני משפחה של ה״עילוי מפולטבה״ שהוא הרב יואל שורין זצ״ל - תלמידו של הנצי״ב מוואלזין, כיהן כראש ישיבת תורה אור (זעוויל). הרב שורין זצ״ל (העלוי) העיד שהם ״שורין״ הוא שיבוש של שרה׳ס - שהוא מצאציו של הרב לייב שרה׳ס זצ״ל - תלמידו המסתורי של הבעש״ט. יש לציין שאנחנו בהחלט לא צאציו של העילוי מפולטובה - שהיה פחות או יותר בן דורו של שמריה שור (הראשון). גם יש לציין שהאבא שלי לא ידע מי זה ״העילוי מפולטבה״ וקצת מפתיע שאשר שור, שלא היה שומר שבת, ידע מדמותו של העילוי מפולטבה - שכנראה רק היה מפורסם בעולם התורה. בגין זאת, אבי טוען שהשם Saranduk היא מטרונימית (על שם האם) לזה שאנחנו צאציו של שרה (כר׳ לייב שרה׳ס הנקרא על שם אמו הצדקת).

יש גם לציין שעל הצד שהוא טופונימית - היתה קהילה עתיקה של יהודים בעיר סרנדה שבמדינת אלבניה.

בענייני יוחסין - האם משפחת שור הם לויים?

לעמת זאת, בן דודו של אבי, הרב שמריה שור שליט״א, טוען ששמע מקרוב שקוראים לו Uncle Bill שאנחנו לויים - ואם כן - הרי הרב לייב זצ״ל היה מגזע המהר״ל מפראג זצ״ל - ולא מגזע הלויים. גם לא ברור לי מי הוא Uncle Bill כי הר׳ שמריה לא רשם ברשימותיו מתי ואיפה היתה השיחה הזו.

מפני שלגבי הייחוס של לויים יש כמה נפק״מ להלכה לענין פדיון הבן, מעשרות וכו׳ - לפני מספר שנים, כשלמדתי בישיבת מיר בירושלים, שאלתי את הרב נחום אייזנשטיין שליט״א ממעלות דפנה, שידוע שהרב יוסף שלום אלישיב זצ״ל סמך עליו לעניני יוחסין וגיור, והוא השיב לי שאין לנו להתנהג כלויים. (גם פסק שאם משהו כבר נוהג כלוי לעניני עליות ונטילת ידיים לכהנים, ובוש לשנות, שמותר לו להמשיך, אך יפדה את בנו הבכור מחמת הספק.) לעומת זאת, הרב שמריה קיבל פסק אחרת - רשום ברשימותיו כ״רב אורתודוקסי בבוסטון״ - שהעדות של הUncle Bill הזה נחשב כמסיח מפי תומו ואפשר לסמוך עליו להתנהג כלויים. נהרא נהרא ופשטיה ותשבי יתרץ קושיות ואבעיות :)

למרות זאת, באמת חבל לי שלא רשם את שמו של הרב האורתודוקסי הזה - כי באותו תקופה בבוסטון היו גם גאוני עולם כמו הרב יוסף דב סולובציק זצ״ל מבריסק והרב שלמה מרגלית זצ״ל מנוברדהיק, וגם כמה רבנים אורתודוקסים שהיו ממש קל שבקלים. פעם שאלתי אותו אודות זהותו של Uncle Bill וגם אודות הרב האורתודוקסי הזה והשיב לי שהיה לפני המון זמן ואינו זוכר.

חיים הערש ושרה סרנדוק

נתחיל מהדורות שעברו מאוקראינה (שהייתה אז תחת שלטון רוסית) לאמריקה. הראשון שבהם הוא חיים צבי (הירש) שור / סרנדוק, ואשתו שרה מאמורובסקי. חיים הירש נולד בשנת 1849 בעיר טולנה להוריו , אברהם וחיה סרנדוק. ידוע עליו שהיה לו אחות גדולה נקראת בשם מלכה סרנדוק ואח קטן בשם משה יעקב (מוישע יאנקעל). אנחנו יודעים זאת ממסמכים הנקראים בשם הUkrainian Revision Lists.

Census

תמונה של הרשימה של סרנדוק משנת 1858

ערך הרלוונטי הראשון במפקד הוא מהעיר טולנה שבאוקראינה, שנת 1850 על שם המשפחה סרנדוק:

שםיחס לבעל הביתמיןגילשם האב
אברהםבעל הביתזכר26חיים
הערשבנוזכר1אברהם
חיהאשתונקבה23-
מלכהבתונקבה6אברהם

בשנת 1858 בעיר טולנה מוצאים אנחנו שוב ערך בשם סרנדוק:

שםיחס לבעה״במיןגילשם האב
אברהםבעל הביתזכר34חיים
חיים הערשבנוזכר9אברהם
משה יאנקעלבנוזכר6אברהם
חיהאשתונקבה32-

לגבי אביו של חיה, אשת אברהם, אפילו שאינו רשום כאן - ממקום אחר יש סיבה להאמין שאביה נקרא השם מרדכי (או מוטי או מוטכע - כינוי למרדכי ביידיש) מערך של סרנדוק ב1897 שאביא בהמשך. יש גם סיבה לחשוב שאפשר לזהות את חיים, אביו של אברהם, וכמה דורות לפניו, ע״י המפקדים הללו, שאביא בהמשך בס״ד.

חיים צבי (הערש) התחתן אם שרה בגיל צעיר, שהרי - הוא רק כ19 שנים יותר מבוגר מבנו הבכור, שמריה.

לחיים ושרה היו לפחות חמשה ילדים:

  1. שמריה - נולד בשנת 1868
  2. מרדכי זאב (וועלוועל) - נולד בשנת 1874
  3. טויבע - נולדה בשנת 1882
  4. רייזל - נולדה בשנת 1883
  5. משה - נולד בשנת 1886

מהפער הגדול בין שמריה ולמרדכי זאב, וכן בין מרדכי זאב לטוייבע, ניתן להאמין שיתכן שהיו להם ילדים אחרים שפשוט נשארו באירופה.

הם נסעו לארה״ב מנמל טרייסט - על האוניה S.S Gerty. הגיעו בספטבר 1904. במניפסט של הספינה, חיים הערש, ושמריה וכו׳ - כולם נרשמו כחייטים.

manifest.jpeg]

חיים הירש היה ידוע בארה״ב בשם Hyman Shore (היימן שור). היה מוכר כאדם שקט, תלמיד חכם, וירא שמיים - התגורר בפרובידנס, רוד איילנד ופתח שם חנות קטנה. בתעודת המוות שלו כתוב שהיה grocer (בעל מכולת).

בתעודת המוות של שרה כתוב ששם אביה הוא אלי ממורוספסקי - ושם אמה - בעסי. ובמצבה כתוב שרה בת ר׳ אליהו. ברשימותיו של הרב שמריה שור שליט״א כתוב שאביה של שרה ניהל מִסְבָּאָה באוקראינה ונפטר מזריקת וויסקי.

חיים צבי הערש נפטר בכ׳ שבט תרע״ז. ושרה נפטרה בכ״ז אייר תרפ״א. נקברו בבית הקברות Lincoln Memorial במדינת רוד איילנד.

![[Geneology/images/hyman_sarah.jpeg | מצבת חיים צבי ושרה שור (שאר]] ![[hyman-shore.jpeg | תעודת מוות לחיים שור]] ![[sarah-shore.jpeg | תעודת מוות לשרה שור]]

צאצאיו של חיים הערש שור

שׁמריה וטויבע שור (סרנדוק)

שמריה שור

Sam Shore

שמריה שור, בנו הבכור של חיים הערש, הנודע בשם [[Sam Shore]] בארה״ב, נולד בשנת 1868 בעיר טולנה. היה שומר שבת ודתי, אפילו בארה״ב. גם היה לו כנראה, אישיות מאיימת. האזכרה ה80 שלו היתה בז׳ אייר בשנה הזאת (תשפ״ד).

על פי אבי מורי שליט״א, שמריה היה הנשיא הראשון של בית הכנסת בני יעקב בפרובידנס, רוד איילנד, ואף בניו שילמו עבור בניית הבניין. היא קיימת היום בפרובידנס, ונחשבת כאתר היסטורי. אני זוכר בילדותי ששמו מופיע בצורה בולטת בהרבה במקומות בבית הכנסת שם.

הוא הקים גמ״ח להלוואות חינמיות ומקלט חינם ליהודים חסרי בית.

הייתה לו גם רוח יזמית. הוא היה אישיות צבעונית ולעתים קרובות לוהק כגיבור בסיפורי מעשיות על כוח רב ולפעמים תוקפנות בלתי מבוקרת. נטייה זו מודגמת בחלק מההערות שלהלן.

הייתה לו יכולת אמנותית. הוא עזר לעצב ולצבוע את הפרסקו בבית כנסת בני יעקב הנ״ל וחלק מגזרי הנייר שלו נמצאים במוזיאון לאמנויות יפות בבוסטון ונמכרו במכירות פומביות שונות של יודאיקה.

צירפתי להלן הערות על בארי שור ז״ל ששלח לדודה רות מונדליק ז״ל וליקוטים מרשימותיו של הרב שמריה שור שליט״א. באופן אישי, אני סקפטי לגבי רבים מהסיפורים בהערות האלה, אבל אני חושב שזה נותן לך תחושה של האדם. למרות שאני יחסית בטוח שהוא מעולם לא הוציא אגרוף לסוס, הם לא אומרים סיפורים כאלה על אנשים כמוני! בסך הכל, התמונה שאני מקבל היא של אדם דתי שהיה לו אהבה לחיים, נפש אמנותית, ידע להשיג את מה שהוא רוצה, ויכול להיות מתוק מאוד כשהוא צריך, אבל גם מאוד מאיים כשהוא צריך לִהיוֹת.

נקבר בLincoln Park Memorial Cemetery ברוד איילנד, ליד אשתו טיובע וקרוב להוריו חיים הערש ושרה.

הערות של בארי שור: מידע זה נשלח בדואר אלקטרוני לרות שור מונדליק ב-22 באוגוסט 2005 על ידי בארי שור. בארי הוא בנו של אלברט לואיס שור (נולד ב-9/08/1908) ונכדו של שמריה שור. התרגום נעשה ע״י Google Translate עם תיקונים קלים ובלי עריכה מצידי:

  1. הואשם (charged) ב"תקיפה והתנהגות הפרת סדר" על ידי איזה דייר שחור. לא הבין למה הוא “חויב” (charged) על משהו שבכלל לא קנה.
  2. הוקסם משימוש רוכסן מתכת חדש, בניגוד למקביל כפתור ישן יותר. היה מושך בגאווה למעלה ולמטה את רוכסן החדש שלו.
  3. בזמן שהיה חולה בבית החולים (כנראה Miriam Hospital שבפרובידנס), הוא יצא ונסע לנהר נראגנסט ליום שחייה, ואז חזר לבית החולים לאחר שיום השחייה הסתיים.
  4. פגע בשופט של משחק אגרוף לאחר שקרוב משפחתו הפסיד בזירה.
  5. התיידד עם מר הרינגטון מ-New Haven Railroad, ששכר לו אז שטח מתחת לגשר רכבת ברחוב South Main Street, פרובידנס למכירה של משפחה עם פירות וירקות במשך שנים. כביכול זה התרחש לאחר שריפה שרפה את הבניין שבבעלותו, ללא ביטוח.
  6. בעת ביקורו של רב רוסי מפורסם בפרובידנס, ביקרה אותו נכדתו, מרג’ורי, עם אביה, אלברט. מרג’ורי, כשראתה את הרב, זיהתה אותו כ"סנטה קלאוס". לאחר מכן הסבירה מרג’ורי, כשהתבוננה בזקנו של הרב, כי “..יש שם מים.”
  7. תוך התעלמות מאזהרתו של שוטר ההשגחה, שזיידה (סבא) הכיר בילדותו, הוא תפס את בנו, ככל הנראה דייב, שהתקשר לשוטר כדי למנוע התנהגות כזו מצד זיידה.
  8. במורד המדרגות שכנים ודיירים, כנראה טורקים, שהפחידו את כולם, פחדו מזיידה.
  9. היה אוחז בחבל עצום, שקצהו השני הוחזקו ביחד על ידי כל ילדיו, כי “משיכת חבל” זיידה ניצח.
  10. והיכה בסוס שלו, שנפל.
  11. אהב אבטיח ולקח את המרכז לעצמו.
  12. בניו העסיקו איש יהודי זקן, לגור עם זיידה ובובה, שתפקידו היחיד היה לשחק ג’ין רמי בכל שעה של הלילה או היום כדי להימנע מלהפריע לבאבא (סבתא).

מקור: רשימותיו של הרב שמריה שור בהערות שלי כתוב הערה מג׳ייקוב באותיות מודגשות. תרגום ע״י Google Translate עם תיקונים קטנים בלי עריכה מצידי.

שמרי שור - שלט בבית כמו מלך בטירתו. הם פחדו ממנו. הוא התחיל במכירת שמאטס. אחר כך מכר בצל ותפוחי אדמה ועבר לפירות, כל זה מתחת לגשר ב-N. Main Street Providence. הוא מכר בוטנים בשקיות.

שמרי ואשר היו מאוד דומים. חמותו מתה בטיול בסירה לארצות הברית כי האוכל לא היה כשר והיא סירבה לאכול. גופתה הושלך על הסיפון ובדרך נס הגיעה לחיפה וזוהתה שם, והיא נקברה בישראל.

הערה מג׳ייקוב במקום אחר מהרשימות של שמריה כתוב שהם קיבלו פתק שקיבלו את הגופה והיא נשלחה לישראל.

ביתו של שמרי היה דתי והוא הניח תפילין. הוא נתן חינוך דתי לילדיו. בר המצווה של שמרי התקיימה כשהם מוכרים שמטים - הם פשוט נכנסו לבית הכנסת, סיימו וחזרו.

הערה מג׳ייקוב - בר המצווה של שמרי היה בטולנה. לאחר מכן האבא שלי אמר ששמע זאת על הבר מצווה של אשר. לכאורה זה היה גם כוונתו של שמריה.

שמרי הקים מרכז “מקלט חינם עברי” בפרובידנס. אנשים יכלו לישון שם בחינם וזה קיים עד היום. (25 S. Court Street)

בביתו של שמרי שמרו שבת. אשר למד עד כיתה ח’ בבית הספר.

שמרי קנה מכולת מוויליאם פישביין ושיפץ אותה.

הוא שמרי היה שחקן טוב. הוא היה עוזר לילדים במצוקה. אשתו הייתה שקטה, הוא היה דומיננטי לחלוטין. שמרי לימד את צביה לעשן (הוא גלגל את שלו).

הערה מג׳ייקוב - מי זאת צביה? כנראה זה אשתו טיובע (באנגלית הכתיב דומה).

שח: אם הוא ראה שהוא עומד להפסיד, הוא היה נותן מכה על השולחן… או מוציא כמה חלקים מהחולצה שלו! רעיון טוב.

לפעמים באמצע הלילה הוא רצה לשחק קלפים, אז הוא היה מעיר את אשתו ולא הייתה לה ברירה… הבנים ראו שזה לא מצב טוב, אז הם שילמו למישהו שתפקידו לישון שם, לבוש , ובכל זמן ששמרי ייחל שהוא יהיה מוכן לשחק איתו בהתראה של רגע. הוא התקבל לעבודה על “שינה מופרעת”. שמרי היה מתעורר וצועק “קלפים!”

כאשר אושפז, הוא חמק מבית החולים כדי לראות מרוצי כלבים. הוא היה הולך עם טובה למועדוני לילה, להיאבקות.

הערה מג׳ייקוב: כנראה צריך להיות טיובע (לא טובה)

פעם אחת הוא כעס על הסוס שלו, נתן לו אגרוף והוא מת במקום.

הוא היה מרים סוס כדי להראות את כוחו.

הוא היה מסוגל לשבור כיסאות ושולחנות ברגל אחת.

יש סיפורים עוד יותר מוזרים והסבירות שלהם נראית לי בספק… במיוחד לאחר שירש את שמו. אבל אם מישהו מכם רואה אותי עושה דברים מפוקפקים, יש לי תירוץ לומר מאיפה זה בא.

יום הנישואין ה-50 שלהם היה בקאנטרי קלאב הילסגרוב.

הוא לא היה נהג טוב והיה מעורב בתאונות.

הוא בירך את כולם בשמחה ובצחוק.

בחנות היה מנשק את בניו.

סיפור מוזר על הרבי מטולנא שבא לבקר את שמרי, משהו על כך שהוא מסביר לו מה זה סנטה קלאוס.

הסיכום שלי

נראה שהרבה מההערות של שמריה מבוססות על עדויותיו של בארי שור. אבי מורי שליט״א מזהיר אותנו ליקח בערבון מוגבל את העדויות של בארי. כי הוא נודע כמספר סיפורי מעשיות לפעמים.

אבי גדל סביב סבו, אשר שור, בנוגע לסבא רבה שלו, שמריה שור, הוא אמר לי: “שמעתי הרבה סיפורי שטויות (על שמריה שור) שסבא שלי (אשר שור) זלזל בהם”.

טויבע שור

טויבע שור נולדה כטיובע בורוסבסקי. שם אביה היה אברהם אידל ושם אמה לא נודע (מהתעודת מוות של אחיה של טיובע, [[David Boren]], כנראה שם אמה היא [[Rachel Bokman]]). ברשימות של שמריה מובא שההורים שלה התגרשו. אחיה, דוד, שינה את שמו לBoren מברורסבקי בארה״ב, וגם טיובע כתבה את שם הנעורים שלה כBoren לאחר שנחתה לארה״ב.

יש כמה גירסאות של הסיפור - אבל כנראה שאמה היתה מאוד ירא שמיים ונפטרה במסע לארה״ב מפני שסירבה לאכול אוכל שלא כשרה, זרקו את גופה לים עם פתק שזה אשה יהודייה ולקבור אותה בארץ ישראל. ברשימותיו של הרב שמריה שור כתוב שקבלו בשורה שאכן נמצאה ונקברה בארץ ישראל.

מרשימותיו של שמריה גם כתוב שטיובע גדלה בעיר קטנה ליד טולנה ששמה Kalibalot. לאחר מכן מצאתי שKaternypol היה קרוי Kalniboloto ע״י היהודים שם (על שם השם הקודמי של העיר). גם בערך של החתונה של שמריה וטיובע מה[[Cherkasy Church Books]] כתוב שהכלה מ-Mokra Kaligorka שהוא באזור Katernypol - והחתן מטולנה. כמה וכמה מבני המשפחה היו מאותה עיר.

שמריה וטיובע התחתנו ב17 לאוגוסט (כ״ב אלול), שנת 1888 וקיימת ערך בCherkassy Church Books

Shmaria and Taube Wedding Russian Side

הצד העברי:

הבחור שמריה בן חיים הערש סאראנדאק מקהל טולנע
נשא אשה הבתולה טויבע בת אברהם יודעל בורוסאוסקי מקהל קורליגורקע

יש גם ערך ב [[Ukrainian Revision Lists]] של אברהם יודעל בורוסבסקי עם בן שקוראים לו דוד בשנת 1875 מעיר Mokra Kaligorka. שם המשפחה בוריסובסקי.

שם פרטישם האביחס לבעה״בגילמין
אברהם יודעלבעה״ב43זכר
יוסףאברהם יודעלבן10זכר
משהאברהם יודעלבן8זכר
דודאברהם יודעלבן6זכר

קיים ערך ב[[Ukrainian Revision Lists]] לטולנה 1897 משפחת סרנדוק, שבו שמריה וטיובע מופיעים:

שם פרטישם אביחס לבה״בגילמין
אברהםחיים הערשבעה״ב75זכר
חיהמוטאשתו70נקבה
שמריהחיים הערשנכד28זכר
טיובעאברהם יודעלנכדה25נקבה
פעסיהשמריהקרוב8נקבה
דוד לייבשמריהקרוב4זכר
וואלףשמריהקרוב1/2זכר
חנה (פיסנקו)הערשאחות65נקבה
comments powered by Disqus