G-d, Man and The Temple – Part One

This post, while relevent to Sukkos, will also introduce some key concepts in Shaare Ora



Genesis 1:27

ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אתו זכר ונקבה ברא אתם

And God created man in His image, in the image of God He created him; male and female He created them.

Talmud Bavli, Berachot 33a

א”ר אמי גדולה דעה שנתנה בתחלת ברכה של חול וא”ר אמי גדולה דעה שנתנה בין שתי אותיות שנאמר כי אל דעות ה’ וכל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו שנאמר כי לא עם בינות הוא על כן לא ירחמנו עושהו אמר רבי אלעזר גדול מקדש שנתן בין ב’ אותיות שנאמר פעלת ה’ מקדש ה’ וא”ר אלעזר כל אדם שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו דעה נתנה בין שתי אותיות מקדש נתן בין שתי אותיות מתקיף לה רב אחא קרחינאה אלא מעתה גדולה נקמה שנתנה בין שתי אותיות שנאמר אל נקמות ה’ אמר ליה אין במילתה מיהא גדולה היא

Rav Ami said: Great is intellect as it was put in the beginning of the weekday blessings (in the Amida). Rabbi Ami said: Great is intellect as it was given between two letters (Names of Hashem) as it says “The Lord of intellects Hashem” (Shmuel I: Chapt 2) and anyone who has no intelligence, it is forbidden to have mercy on them, as it says “For he is not a nation of understanding, thus his Creator will not have mercy on him” (Yishayahu 27). Rabbi Eliezer says: Great is the Temple which has given between two letters (names of Hashem) as it says “The deed of Hashem, the sanctuary of Hashem” (Shemos 15). Rabbi Eliezer says: Anyone who has intellect, it is as though the Temple was built in his days, as intellect was given between two letters (names of Hashem) and the Temple was given between two letters. Rav Acha Karichna challenges: if so we should also say “great is vengeance, as it was given between two letters (names of Hashem) as it say “Lord of vengeance, Hashem”. He (Rabbi Eliezer) replied, “Indeed, in its place it is great”.

Let’s start with some questions:

  1. What does it mean that man was created “in the image of God”?
  2. What is the meaning of being “given between two letters”?
  3. What is the connection between man, the Temple and vengeance?

Let us begin with an excerpt from the Introduction to Shaare Ora:

כלל גדול: דע כי אמיתת עצם הבורא יתברך איננה מושגת לזולתו ואין בכל המוני מעלה יודע מקומו, כל שכן עצם אמיתתו. הלא תראה מלאכי מעלה מה הם אומרים: ברוך כבוד י”י ממקומו (יחזקאל ג, יב) בכל מקום שהוא. ואם עליונים כך, תחתונים על אחת כמה וכמה. אם כן כל אותם העניינים שאנו קורים בתורה, כגון יד ורגל, אוזן ועין, ושאר כל כיוצא בהם, מה הוא? דע והאמן כי כל אותם העניינים אף על פי שהם מורים ומעידים על גדולתו ואמיתתו, אין כל בריה יכולה לדעת ולהתבונן מהות אותו הדבר הנקרא יד ורגל ואוזן וכיוצא בהם. ואם אנו עשויים בצלם ודמות, אל יעלה בדעתך, כי עין בצורת עין ממש, או יד בצורת יד ממש, אבל הוא עניינים פנימיים ופנימים לפנימיים באמיתת מציאות י”י יתברך, אשר מהם המקור והשפע יוצא לכל הנמצאים בגזירת השם יתברך. אבל אין מהות יד כמהות יד, ולא תבניתם שווה, כמו שאמר ואל מי תדמיוני ואשוה (ישעיה מ, כה). ודע והבן שאין בינו ובינינו דמיון מצד העצם והתבנית, אלא כוונת צורות האברים שבנו שהם עשויים בדמיון סימנים, עניינים סתומים עליונים שאין הדעת יכולה לדעתם אלא כדמיון זכרון: כמו שכותב ‘ראובן בן יעקב’. שהרי אין אלו האותיות ואין זו הצורה עצמה של ראובן בן יעקב צורתו ותבניתו ומהותו, אלא זיכרון, שזה ראובן בן יעקב הכתוב הוא סימן כנגד אותו עצם ותבנית הידוע הנקרא ראובן בן יעקב. ולפי שי”י יתברך רצה לזכותינו, ברא בגוף האדם כמה אברים נסתרים ונגלים בדמיון סימן למעשה מרכבה ואילו יזכה אדם לטהר אבר מאבריו, יהיה אותו אבר כדמיון כיסא לאותו דבר עליון הפנימי הנקרא בשם זה, אם עין עין, אם יד יד, וכן לכל השאר. כיצד כגון שנזהר ונשמר אדם אחד במראה עיניו שלא יביט ולא יסתכל בדבר ערוה ולא בשאר כל דבר של גנאי אלא בכל דבר שהוא קדושת י”י ועבודתו, אז אותה עין נעשית כמו כיסא לאותו דבר הנקרא למעלה עין. וכן היד והרגל ושאר כל האברים. ועל זה אמרו חז”ל: האבות הם המרכבה, ולא אמרו כל אחד מהאבות הוא המרכבה, אלא האבות. כיצד? אברהם אבינו עליו השלום לקח בטהרה צד ימין וירש ימין של מעלה, שהוא מידת החסד, ועל זה נאמר: ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה (בראשית יב, ח). יצחק לקח בטהרה מידת צד שמאל, שהוא הפחד, ועל זה נאמר וישבע יעקב בפחד אביו יצחק (שם לא, נג). ויעקב לקח בטהרה צד קו האמצעי ועל זה נאמר: ויעקב איש תם יושב אוהלים (שם כה, כז), בין אהל אברהם ובין אהל יצחק. נמצאו שלושת האבות כיסא למרכבה, ועל דרך זה הושב הדבר על בוריו ויוצר על מכונו:

As a general rule know that the truth of the essence of the Creator may He be blessed is unfathomable to any other than He and none in the upper realms know His place. And thus you see the angels above, what do they say? “Blessed is the glory of Hashem from His place” (Ezekiel 3:12), meaning, wherever He is. If it is so for the upper beings, how much more so for the lower beings! Therefore, those things which we refer to in the Torah, such as [G-d’s] hand or foot, ear or eye, and alike – what does it mean? Know and believe that all these matters, even though they show and testify to his greatness and truth, no creature can know and observe the essence of that thing which is called hand, foot, ear and alike. And so, if we are made in His image, do not conceive in your mind that an eye is in the form of a tangible eye, a hand is in the form of a tangible hand, these are inner, inner matters of the inner true existence of Hashem BB”H, which from them come forth the source and influx to all of that which exists as the decree of Hashem BB”H. But the hand is not as the essence of a Hand and their constructs are not the same, as it says “Do not image Me and I will be equal” (Yishayahu 40: 25). Know and understand that there is no similarity between us and Him, neither in essence, nor in construct, but rather the intent of the forms and organs that are found in us are similar to symbols, matters that are hidden and exalted that the mind can not grasp other than like a reference: like when it is written “Reuven son of Yaakov”. Alas, these letters are not the form Reuven son of Yaakov, and reflect nothing of his form, stature or essence, but rather a reference, that this written “Reuven son of Yaakov” refers to and symbolizes the known essence and figure that is called Reuven son of Yaakov. And because Hashem BB”H desires for our merit, he created in mans body several hidden and revealed organs that symbolically mirror the “Deed of the Chariot” so that if man merits to purify one of his organs that organ will symbolically mirror the Throne for that inner exalted thing that is refered to by that name, if an eye an Eye, if a hand a Hand etc. How so? For example, if a man is careful and guards his eyes not to look at lewdness or other negative things but only at things whis are in the way of the holiness of Hashem and His service, so that eye becomes like a throne for that thing which is called above “Eye”. So too the hand, foot and other organs. On this our sages have said “The forefathers, they are the Chariot”, they didn’t say that each Father was the Chariot, but rather, “The forefathers”. How so? Avraham our Father, Peace be upon him, took in purity the right side and inherited the Right above, which is Chesed, on this is it said “And Avram travelled, went and traveled towards the Negev” (Bereshis 12: 8). Yitzchak took with purity the characteristic of the left side, which is the fear, on this it says “And Yaakov swore upon the fear of his father Yitzchok” (Bereshis 31: 53). And Yaakov took with purity the middle line, on this it is said “And Yaakov was a wholesome man, dweller of tents” (emphasis on the plural tents) (Bereshis 25: 27) between the tents of Avraham and Yitzchok. And so the three forefathers became the seat for the Chariot, and thus the matter was returned to its order and the Creator on his throne.

If you found reading through this excerpt challenging, we will break some of it down in the next segement, but for now we will point out some of the important concepts that have been introduced.

At this point we have introduced several key concepts (that will be expounded upon later):

  1. The concept of the “Purification of Organs”
  2. A general direction regarding the explanation of the concept of man being in “The Image of the Creator”
  3. The notion of becoming a “Throne” or “Chariot” to the Creator
  4. A basic explanation as to what it means that the “forefather’s were the Chariot”

Receive Updates About Shaare Ora Podcast and Related Posts

* indicates required




DewofyourYouth

Rabbi, web developer, banjo enthusiast and dad blogging about whatever interests me at the moment.

Leave a Reply