Personal notes for Meseches Kesubos. Mostly posted for WP search accessibility. Feel free to comment. 

  • תקנה דרבנן שלא יקיימנה ויהיה כל ימיו באיסור
  • טענת נסחפה שדהו

אין אונס בגיטין

כל המקדש. כל המקדש אשה על דעת שהנהיגו חכמי ישראל בישראל הוא מקדשה שיהיו קיימין קידושין לפי דברי חכמים ויהיו בטילים לפי דברי חכמים על ידי גיטין שהכשירו חכמים: 

 ואפקעוה רבנן לקידושין. כשיבא גט כזה אחריהם:

רש”י

יל”ע בדעת רש”י אם תלוי בגט שלאחריו. ונראה פשוט דאם ימצא פסול בגט לא תהיה תועיל הך דתקנו משום צו”פ אבל אכתי יש לעיין בזה

וגם יל”ע בשיטת רש”י בקושיית רבינא – תינח קדיש בכספא קדיש בביאה מאי איכא למימר? מאי אולמיה ביאת קידושין מכל ציור דקדיש בכספא ונשאו והיה כמה ביאות שווינן לביאת זנות. ולכאורה היכא דעבר על דבריהם וקידש בביאה – יש יותר סברא לומר דתהוי ביאת זנות.

לענין שיטת רבינו גרשום הנדחה ברש”י לכאורה איכא טובא ג”ש דהוו אסמכתות של דבריהם בש”ס וכן איתא ברמב”ם בתשובותיו – אולם באמת איכא קושיא טובא איך אמרו שכל המקדש בביאה הוא ביאת זנות אין קידושין חלין – הרי איך נאמר דמקדש על דעתם היכא דעובר על דעתם בהאי דמקדש בביאה.

תוס’ אונס דלא שכיח כל יש טענת אונס בגיטין – משמע דהא דאין אונס בגיטין הוא משום דאינו רוצה שיבטלו הקידושין – לכן מקבל על עצמו כל אונס דיתליד. אלא דצריך עיון קצת מאי תירוצם דלכאורה גם באונס דלא שכיח כלל תבטל מהאי טעמא – דאינו צריך לחשוב עלכל אונס שיקרה. ואולי י”ל דבאונס דלא שכיח כלל לא תקנו כל עיקר דבמילתא דלא שכיח לא תקנו חכמים – וגם ליכא למיגזר משום צנועות ופרוצות – דצנועות חוששין לאונס דלא שכיח וגם וע’ תוס’ לע’ פרוצות.


תוס’ ר”ה לדרוש – צ”ע בדעת ר”ת וע’ קרבן נתנאל.

שו”ע אה”ע לענין אם הוה ולד ממזר.

תוס’ ה ע”א אלא – לכאורה צ”ע תוס המציא מנהג ש”היה” לתרץ קושיא.

Follow Dew of Your Youth on Social Media!
Liked it? Take a second to support DewofyourYouth on Patreon!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.